Rabu, 04 November 2015

Alahan bermusim: Bagaimana Untuk Mengatasi bermusim Rinitis Alergi

Alahan bermusim: Bagaimana Untuk Mengatasi bermusim Rinitis Alergi

Batuk, batuk, menghidu, gelas minuman keras, meniup ... mereka adalah bunyi biasa yang kita dengar alahan bermusim memegang begitu banyak individu setiap tahun. Rinitis alergi (dikenali sebagai demam alergi) dikategorikan sebagai tindak balas imun IgE-pengantara (tindak balas yang sama apabila anda mempunyai alahan makanan) yang menyebabkan pelepasan histamine yang seterusnya bertanggungjawab untuk pelbagai gejala yang berkaitan dengan rinitis alergi, seperti bersin, berair (hidung berair), hidung tersumbat, pruritus hidung (hidung gatal), dan sering keletihan sebagai sistem imun adalah meletakkan semua tenaga ke dalam menghapuskan agen yang bersalah. Pesalah yang paling kerap dalam alahan bermusim bergantung kepada individu dan boleh termasuk debunga daripada pokok-pokok, rumput, dan rumpai.

Malangnya, bilangan penghidap alergi bermusim semakin meningkat setiap tahun. Mengapa? Walaupun tidak ada kata sepakat, terdapat beberapa sebab yang telah didapati boleh meningkatkan risiko alahan hidung. Ini termasuk, peningkatan dalam pencemaran (termasuk lebih individu bergerak dari kawasan luar bandar yang mempunyai kadar yang lebih rendah alahan ke dalam lebih kawasan bandar dan dengan itu terdedah kepada pencemaran lebih), kekurangan vitamin D (faktor penting dalam fungsi imun yang betul), peningkatan dalam kebersihan ( mewujudkan terlalu banyak persekitaran yang steril awal kehidupan boleh menggalakkan pembentukan alahan), persekitaran rumah toksik (penggunaan pembersih toksik, merokok di rumah semua boleh melemahkan badan sekali gus menyumbang kepada alahan), dan lain-lain faktor yang berkaitan gaya hidup seperti obesiti, tekanan, terlalu sering menggunakan antibiotik, pemakanan miskin, dan sedikit aktiviti fizikal. Banyak faktor-faktor ini boleh diubah dengan itu mengurangkan peluang anda untuk mendapat alahan hidung bermusim di tempat pertama.

Di luar mengelakkan faktor-faktor risiko di atas, apa lagi yang anda boleh lakukan untuk mencegah alahan bermusim daripada berlaku atau di-kurangnya mengurangkan kesan ke atas badan anda supaya anda boleh membuat melalui musim ini dengan tanda-tanda yang minimum? Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah untuk menentukan apa yang anda alah. Ini boleh dilakukan melalui cucuk kulit melalui mana-mana allergist (dan beberapa doktor naturopathic), atau terdapat juga ujian darah yang boleh menentukan apa yang ejen bermusim pencetus alergi (ujian terakhir ini sering memerlukan anda mempunyai gejala-gejala aktif untuk penilaian yang betul). Sebaik sahaja anda telah ditentukan yang pokok, rumput, atau rumpai anda alah, anda boleh kemudian menentukan apabila semasa musim ia mula berkembang / mekar itu membolehkan anda untuk menyediakan diri sebelum itu; sekaligus menjadikan usaha pencegahan anda lebih berkesan. Juga, apabila anda tahu pencetus alahan anda, anda boleh kemudian mengkaji yang makanan salib bertindak balas dengan pencetus itu dan mengeluarkannya daripada diet anda. Maksudnya ada beberapa makanan yang jika alahan anda kepada debunga tertentu sebenarnya akan memburukkan lagi simptom anda, sekali gus mengelakkan mereka makanan akan sangat bermanfaat dalam mengurangkan symptomology anda secara keseluruhan.

(Untuk carta makanan yang perlu dielakkan dengan pencetus bermusim tertentu, lihat: http://www.doctoroz.com/videos/seasonal-allergy-cross-reaction-chart)

Satu lagi cara yang sangat mudah untuk mencegah alahan bermusim tertentu adalah untuk mula mengambil satu sudu teh madu mentah tempatan setiap hari beberapa bulan sebelum musim alahan. Menggunakan madu tempatan membolehkan badan anda terdedah kepada jumlah yang sangat kecil debunga tempatan yang diperoleh daripada lebah di kawasan anda itu perlahan-lahan menyahsensitiviti sistem imun anda untuk debunga tempatan dengan itu mengurangkan tindak balas imun anda kepada mereka debunga. Menggunakan madu mentah adalah lebih berkesan kerana struktur molekul tidak rosak dalam proses pempasteuran itu.

Tambahan pula, kerana kebanyakan gejala yang timbul sebagai tindak balas kepada pencetus alahan adalah disebabkan oleh penghasilan histamine - menggunakan pengurang histamine akan dapat memberi manfaat untuk mengurangkan keterukan gejala-gejala anda. Terdapat beberapa pengurang histamin semulajadi yang ada; Walau bagaimanapun, mengetahui mana kerja yang dan pada dos boleh mendapatkan sedikit rumit. Oleh itu, merujuk kepada seorang pengamal penjagaan kesihatan yang pakar dalam perubatan semula jadi, seperti seorang doktor naturopathic, boleh membantu apabila mendapati apa yang akan bekerja terbaik dalam kes anda.

Mungkin kunci terbesar untuk ingat dengan alahan bermusim adalah bahawa anda perlu untuk memulakan awal, sebelum musim bermula untuk hasil yang optimum. Walau bagaimanapun, jika gejala-gejala anda sudah mulai berjalan lancar, maka pendekatan yang lebih kukuh diperlukan dan dengan bimbingan yang betul ia masih mungkin untuk mengurangkan keterukan gejala-gejala alahan-pengantara bermusim anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar