Rabu, 04 November 2015

Bagaimana Merawat ADHD Sememangnya

Bagaimana Merawat ADHD Sememangnya

Perhatian defisit gangguan hiperaktif atau ADHD, adalah gangguan tingkah laku yang mempunyai ciri-ciri ketidakupayaan yang berterusan untuk mengawal aktiviti fizikal, memberi tumpuan kepada situasi atau idea, dan impuls kawalan. Mereka yang mempunyai ADHD mempunyai masa yang sukar menumpukan perhatian dan menyelesaikan tugas-tugas kerana mereka sentiasa bergerak dan jarang dapat menetap. Pakar kini percaya bahawa ADHD adalah disebabkan oleh fungsi dan kimia tahap tidak normal di dalam otak. Rawatan standard untuk gangguan ini adalah dadah perangsang, Ritalin, tetapi jika anda lebih suka untuk merawat ADHD secara semula jadi, terdapat beberapa pilihan yang ada yang telah menunjukkan hasil yang positif kepada gejala-gejala ADHD. Walau bagaimanapun, anda perlu menyemak dengan doktor anda sebelum anda memulakan pelan rawatan semula jadi.

THE BRAIN ADHD

Terdapat neurotransmitter, seperti norepinephrine dan dopamine, yang siaran otak bagi memudahkan aktiviti dan jawapan tertentu. Dopamine adalah penting untuk penyelesaian masalah, pergerakan dan ingatan; dilepaskan juga membawa perasaan yang seronok. Hormon tekanan dan neurotransmitter, norepinephrine, dilepaskan oleh otak menyebabkan tindak balas dan perhatian tindakan. Terlalu banyak norepinephrine boleh menyebabkan tindak balas melawan atau penerbangan dan masalah kebimbangan kronik, yang boleh membawa kepada peningkatan dalam tekanan darah, kadar jantung dan kadar gula. Jika ada tahap yang rendah hormon ini, maka ia boleh menyebabkan masalah ingatan, kemurungan dan kecerdasan berkurangan. Ramai orang dengan ADHD menunjukkan banyak ketidakseimbangan ini, dan ubat-ubatan seperti Ritalin dan pelbagai rawatan alternatif boleh sangat membantu untuk keseimbangan otak semula menubuhkan.

Ubat semula jadi

Beberapa ubat-ubatan semula jadi yang boleh membantu untuk mengurangkan gejala ADHD termasuk asid lemak, DHA (asid docosahexaenoic), dan GLA (Asid Gamma-linolenik); kalsium, zink, magnesium dan tembaga. Tanya pakar perubatan integratif atau doktor naturopathic untuk dos yang betul. Makanan tambahan berguna lain mungkin termasuk vitamin B kompleks dan probiotik untuk membantu kembali flora usus belakang untuk mengimbangi. Setakat yang diet adalah berkenaan, ia adalah penting bagi seseorang yang mempunyai ADHD untuk mengambil banyak sayur-sayuran berdaun hijau dan bijirin penuh seperti quinoa, beras perang dan dieja, serta daging tanpa lemak (ayam belanda organik dan ayam), ikan (salmon, halibut ), kacang dan biji (walnut, badam, dan flaxseeds).

MAKAN MAKANAN KESELURUHAN

Terlalu banyak gula dalam diet, bahan tambahan tiruan, warna (apa-apa yang bermula dengan FD & C) dan pemanis tiruan (misalnya aspartame, Splenda), dan juga sebagai bahan pengawet kimia dan alahan makanan adalah beberapa faktor yang telah didapati menyumbang kepada ADHD , jadi ia adalah dinasihatkan untuk menjauhi dikemas dan makanan yang diproses, makanan gula-sarat, makanan restoran yang paling dan makanan segera. Baca semua label dengan berhati-hati, walaupun "semua label semula jadi," untuk memastikan bahan-bahan ini tidak termasuk. USDA Certified produk makanan organik biasanya pilihan yang lebih selamat, tetapi anda masih perlu membaca label untuk memastikan anda mengambil makanan yang paling bersih mungkin. Fokus kepada makan makanan yang seimbang bijirin penuh dan produk segar, yang jauh lebih sihat daripada makanan yang dibungkus dan diproses.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar