Rabu, 04 November 2015

Lifestyles tidak aktif dan Myriad Kesan, atau, The Evolution Kentang Couch yang

Lifestyles tidak aktif dan Myriad Kesan, atau, The Evolution Kentang Couch yang

Ia telah terbukti, dalam beberapa tahun kebelakangan ini bahawa kecenderungan untuk manusia tinggal gaya hidup sedentari yang mempunyai kesan buruk ke atas badan-badan dan minda kita. Dalam masa, ia juga boleh menjadi satu cara untuk regresi dalam aspek-aspek tertentu evolusi kami. Apabila merujuk kepada tingkah laku yang tidak aktif, saya merujuk kepada bukan sahaja apa yang kita lakukan pada masa lapang kami, seperti menonton televisyen dan bermain permainan video, tetapi juga gaya hidup vokasional yang menjaga kita terikat untuk sebuah meja dan kerusi untuk lapan jam setiap hari.

Satu perkara yang perlu sedar tentang gaya hidup yang tidak aktif adalah status luar biasa yang wujud mereka. Manusia dilahirkan untuk beribu-ribu tahun untuk menjalankan ~ 20 batu setiap hari, dan untuk memburu dan makanan ternakan dalam masa yang sama. Kami berkembang sebagai sangat aktif, makhluk nomad. Sekarang, dalam perjalanan beberapa ratus tahun, manusia telah mula duduk lebih dan lebih, melakukan tugas-tugas kurang susah payah sepanjang hari, dan hasilnya, kita telah mendapat gemuk, lesu, dan temui pelbagai penyakit biotik fisiologi dan mikro .

Salah satu kesan paling besar tingkah laku yang tidak aktif dikenali sebagai Disfungsi metabolik. Ini dicirikan oleh peningkatan paras trigliserida plasma, menurun tahap lipoprotein berketumpatan tinggi kolesterol, dan penurunan sensitiviti insulin. Secara ringkas, ini menunjukkan pada dasarnya bahawa lebih banyak anda duduk, lebih banyak penurunan kadar metabolisme anda. Ini meletakkan satu risiko untuk penyakit kardiovaskular, trombosis vena dalam, kencing manis, kanser kolon, tekanan darah tinggi, obesiti, dan gangguan lipid.

Selain itu, duduk untuk jangka masa yang lama boleh mengganggu kitaran tidur, seterusnya menyumbang kepada tingkah laku yang tidak aktif serta kebimbangan dan kemurungan. Berat badan anda pada punggung anda menggalakkan pengeluaran lemak di kawasan itu untuk hampir dua kali ganda, dan kemudian duduk atau berbaring di atas sel-sel lemak menyebabkan mereka untuk menghasilkan lebih banyak trigliserida, meningkatkan risiko strok. Yang lebih, graviti dan kekurangan peredaran boleh menyebabkan cairan yang dihasilkan di kaki yang lebih rendah, yang kemudian apabila berbaring berhijrah ke leher menyebabkan bengkak dan membawa kepada tidur apnea. Akhir sekali, duduk berpanjangan menjadikan aliran darah lebih perlahan dan lebih cenderung untuk membentuk darah beku, yang boleh menjadi yang diserah simpan di paru-paru.

Jadi ia adalah jelas bahawa gaya hidup tidak aktif bukan sahaja memberi kesan kepada keadaan fisiologi seseorang, tetapi juga keadaan psikologi. Jadi bagaimana mungkin seseorang menetapkan penyakit ini? Ketika mempertimbangkan pasaran kerja utama, ramai orang meja terikat selama 6 jam atau lebih setiap hari, menjadikannya gaya hidup mereka memang tidak aktif. Kemudian, mereka mungkin pulang ke rumah dan duduk di hadapan televisyen untuk beberapa jam, dan kemudian mereka akan berbaring di atas katil yang selama lapan jam. Yang boleh sama dengan 14 hingga 22 jam selepas kebanyakan hari dibelanjakan duduk atau berbaring, manakala kajian menunjukkan bahawa apa-apa lebih lima jam sehari meningkatkan risiko penyakit ini sebanyak 40%. Tidak hairanlah bahawa kita dapati diri kita ditimpa dengan penyakit seperti itu?

Melanjutkan bahaya, ia telah menunjukkan bahawa walaupun seseorang bekerja di luar selama 30-45 minit pada waktu pagi, empat jam duduk dari masa mereka tiba di tempat kerja untuk masa mereka berehat untuk makan tengah hari, boleh hampir mengurangkan hasil. Selain itu, bersenam pada waktu petang, selepas kerja, benar-benar hanya merombak kerosakan duduk dari rehat tengah hari untuk berhenti masa. Jika anda kedudukan yang lebih tinggi, atau dibanjiri dengan kerja ke titik di mana anda tinggal lewat setiap hari, yang anda lakukan perjanjian yang baik kerosakan, dan sebagai badan anda rosak, fikiran anda berlaku dengan ia, mengurangkan prestasi.

Beberapa syarikat telah mengambil inisiatif untuk memerangi sedentarity dengan menyediakan insentif untuk latihan dan peluang untuk berdiri laras / duduk meja. Syarikat-syarikat lain tidak menggalakkan penggunaan digunakan di dalam pejabat telefon dan e-mel, menggalakkan bukan sahaja pergerakan, tetapi interaksi muka-ke-muka dengan mereka rakan sekerja. Lain-lain masih telah menubuhkan jadual diubahsuai termasuk berjalan kaki masa / berjalan untuk seluruh pejabat untuk keluar.

Kajian telah menunjukkan bahawa walaupun mereka tidak terhad kepada meja mereka untuk sepanjang hari, produktiviti meningkat 10-20% secara purata.

Terdapat cara lain yang mudah untuk mengurangkan kesan kerja pejabat. Satu boleh menetapkan peringatan untuk berdiri dan bergerak setiap 30-60 minit. Selain itu, sambil duduk, melentur kumpulan otot yang berlainan sebentar-sebentar, regangan secara ringkas, menunjukkan postur yang betul, tempat letak kereta jauh dari bangunan itu, diminum, dan hanya terus bergerak. Kajian menunjukkan bahawa fidgeting boleh membakar sehingga 350 kalori sehari. Hanya pastikan anda melakukannya dengan cara yang tidak menyakitkan hati rakan sekerja anda.

Satu lagi kumpulan yang berisiko adalah kanak-kanak sekolah, dari Tadika sepanjang jalan melalui Siswazah College. Yang banyak duduk; 13-20 tahun duduk selama 6-8 jam setiap hari. Saya akan menggalakkan guru-guru untuk mendapatkan pelajar-pelajar mereka bergerak setiap jam atau lebih juga.

Akhir sekali, mengurangkan masa aktif di rumah depan perlawanan akhir menentang sedentarity. Jemu melihat iklan yang sama berulang kali? Gunakan rehat komersial sebagai petunjuk untuk bangun dan bergerak. Menjalankan sedikit, melakukan Yoga atau Tai-Chi semasa anda berehat di rumah. Menjaga darah yang mengalir sehingga satu jam atau lebih sebelum tidur apabila anda nada ke bawah. Bukan sahaja ini akan membuat anda dalam keadaan yang lebih baik dan membantu mencegah jumlah besar penyakit, tetapi ia akan memastikan tidur yang lebih baik dan tahap tenaga yang lebih baik sepanjang hari.

Ringkasnya, sedentarity adalah satu perkara yang sangat berbahaya, namun ia adalah gaya hidup yang ramai orang bekerja dengan. Terdapat banyak cara untuk mengurangkan risiko dan memberi manfaat kepada diri sendiri semasa berbuat demikian. Prinsip asas adalah semata-mata untuk memecahkan tempoh panjang dengan aktiviti, dan untuk bergerak lebih di meja anda. Pilihan gaya hidup yang lain seperti program senaman dan pemakanan yang sihat boleh mengurangkan risiko. Membuang belenggu yang membuat anda terikat kepada meja atau sofa anda. Lihat jika anda tidak boleh bercakap kepada pihak pengurusan mengenai melaksanakan, atau hanya menggalakkan, pergerakan yang lebih. Apabila ia menjadi tabiat, apa yang boleh dilakukan tetapi mendapat manfaat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar