Rabu, 04 November 2015

Demam Baik Untuk Anda

Demam Baik Untuk Anda

Nah, sehingga mata, demam adalah baik untuk anda.

Saya masih ingat, apabila saya adalah seorang ibu muda, bahawa bayi seolah-olah untuk mendapatkan demam beberapa kali setahun. Kebijaksanaan, dari GP kami, adalah untuk menggunakan paracetamol cecair untuk membawa demam ke bawah. Mesej bawah sedar adalah bahawa demam adalah tidak baik dan perlu dihapuskan secepat mungkin.

Seperti yang saya membesar lebih tua, dan lebih bijak, saya mula tertanya-tanya mengenai nasihat ini, nasihat yang seolah-olah menjadi universal.

Sebahagian daripada masalah dengan bayi adalah bahawa kita tidak mahu mereka menderita. Kami mahu melakukan apa-apa dan semua yang kita boleh untuk menjadi ibu bapa yang baik dan mendapatkan mereka untuk berasa sihat, sihat, dan bahagia secepat yang mungkin. Tetapi kita juga tidak mahu dilihat sebagai ibu bapa yang tidak baik. Maksud saya, apa yang ibu mahu berdiri di pintu pagar sekolah, di tengah-tengah gerombolan penagih paracetamol cecair, dan bercakap bidaah membiarkan anak beliau hanya menderita dan menjadi lebih baik dengan sendiri? Mereka akan dipulaukan, yang dilihat sebagai agak pelik, dan secara umumnya dielakkan.

Jika tidak, idea pelik ini bahawa sistem imun badan boleh menjaga badan - tanpa sebarang bantuan luar - hanya mungkin mencemarkan pandangan hidup dengan selesa berubat mereka.

Tetapi ini adalah bayi yang tidak berdaya kita bercakap tentang di sini. Dan itu adalah sepenuhnya masalah ini. Kami melihat orang-orang bayi kerana tidak berdaya sedangkan apa yang mereka ada ialah, sistem imun yang belum dibangunkan muda yang memerlukan beberapa latihan. Ia memerlukan latihan untuk mengenalpasti patogen dan membangunkan antibodi sesuai supaya sebagai orang dewasa ia kekal sihat dan sudah mempunyai sistem imun yang lengkap untuk menangani jangkitan dengan cepat dan mudah.

Jadi apa sebenarnya yang sedang berlaku dengan perkara demam ini?

Secara umum salah satu daripada dua perkara.

Sama ada sel-sel darah putih, pada menghadapi organisma yang menceroboh, membuat bahan yang dipanggil pirogen. Ini dikesan oleh hipotalamus (di mana peraturan suhu berlaku) dan ia mengeset semula termostat badan. Hipotalamus membolehkan suhu badan meningkat. Ini seterusnya menjadikan keadaan persekitaran yang tidak selesa untuk organisma menyerang dan sebagainya ia mati keluar. Apabila kita menggunakan ubat-ubatan untuk mengurangkan proses penyembuhan semula jadi ini kita membenarkan patogen kekal dan membiak untuk lebih lama - dan dengan itu kita menderita lebih lama. Kami juga menjangkiti lebih ramai orang lain kerana kita menyebarkan patogen hidup untuk tempoh yang lebih lama.
Terdapat komplikasi. Beberapa patogen menghasilkan bahan pirogen seperti menipu hipotalamus ke dalam perkara yang dipanaskan. Organ-organ badan mula menjadi rosak apabila suhu dalaman yang sempurna 105F.
Jadi silap mata, saya percaya, adalah untuk memantau suhu dan hanya mengambil tindakan apabila ia mencapai tahap yang terlalu tinggi. Jika tidak membiarkan perkara menjadi dan membiarkan sifat mengambil kursus. Tetapi bagi perkara seperti selesema dan selesema, demam adalah cara badan untuk mempertahankan dirinya. Sudah tentu pada masa-masa dalam tempoh 20 tahun dahulu, saya telah mempunyai sejuk atau selesema, dengan disertakan demam, saya hanya membiarkan menangani badan saya dengannya. Bantuan saya memberi badan saya adalah untuk berehat dan mengambil cecair - bukan isi dengan ubat yang berpotensi toksik yang boleh memperkenalkan bahan-bahan yang lebih menekankan dan memanjangkan ketidakselesaan.

Penyelidikan baru dari Universiti McMaster menyokong pandangan ini. Ia telah mendapati bahawa ubat-ubatan seperti ibuprofen dan parasetamol meningkatkan kadar selesema sebanyak 5% DAN akibatnya menyebabkan tambahan 1,000 kematian setiap tahun di Amerika Utara sahaja. Ini kerana dengan demam dikurangkan, orang pergi ke tempat kerja dan menyebarkan virus di kalangan rakan-rakan mereka, berfikir kerana mereka berasa lebih baik mereka mendapat lebih baik. Tetapi yang benar adalah bahawa mereka baru sahaja mewujudkan persekitaran untuk virus untuk berkembang untuk lebih lama daripada ia akan sebaliknya telah lakukan.

Akhir sekali, jangan lupa bahawa apa-apa 'hikmat' yang melibatkan pembelian biasa over-the-kaunter ubat meletakkan wang ke dalam tabung syarikat-syarikat farmaseutikal begitu terdapat juga kepentingan dalam menentang sebarang percubaan untuk mengubah status quo - yang, untuk mereka, sangat selesa.

Dari satu laman web - selepas beberapa cadangan yang berguna untuk membuat anak anda secara fizikal selesa:

"Jika bayi anda masih tidak selesa, anda boleh merawat gejala demam di rumah dengan paracetamol bayi atau ibuprofen - sesuatu yang kita telah membantu ibu dan bapa yang selama lebih 45 tahun."

Perhatikan bahawa 'membantu' dan '45 tahun '. Mesej bawah sedar adalah bahawa jika kita telah melakukannya selama 45 tahun ia mestilah baik. Perhatikan juga bahawa jika membuat kanak-kanak yang selesa tidak menghasilkan perubahan barulah pilihan anda adalah dadah. Tiada cadangan tunggu dan lihat. Ada cadangan untuk memantau suhu dan menggunakan dadah sebagai jalan terakhir.

Mereka mempunyai 8 produk pakej menarik dengan gambar-gambar gembira / tidur bayi di bahagian depan. Yang dapat menahan itu? Membantu dalam botol. Memudahkan bayi segera.

Paracetamol (acetaminophen) jualan pada tahun 2008 berjumlah $ 2.6 bilion pada Amerika Syarikat. Barangan ini adalah perniagaan yang besar.

Tidak ada cadangan di sini bahawa anda harus mengabaikan gejala, atau tidak merawat gejala jika bayi anda adalah jelas bermasalah, tetapi melakukannya dari tempat kebijaksanaan dan memahami demam itu adalah cara badan untuk membunuh organisma menyerang. Manusia, dalam ruang kira-kira 100,000 tahun, telah berjaya mewujudkan kira-kira 7 bilion daripada kita. Akses mudah ke farmaseutikal hanya telah wujud lebih kurang daripada 100 orang.

Pertimbangkan membiarkan badan menggunakan kebijaksanaan sendiri untuk melawan penyakit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar