Rabu, 04 November 2015

Fizikal, Bertenaga dan Mental Badan dalam Sistem Daoist

Fizikal, Bertenaga dan Mental Badan dalam Sistem Daoist

Menurut beberapa falsafah Taois, kami terdiri daripada tiga mayat lagi yang saling berbeza. Tubuh fizikal, badan bertenaga dan kesedaran atau badan mental. Sekiranya ketiga-tiga mayat semua dalam kira-kira, individu yang berada dalam keseimbangan. Jika salah satu daripada badan-badan ini tidak seimbang atau jika satu badan dipegang sebagai lebih penting daripada dua yang lain, maka individu itu adalah tidak seimbang.

Ketiga-tiga yang kita di Barat memberi perhatian yang paling untuk, ada yang mungkin mengatakan bahawa kita taksub dengan, adalah tubuh fizikal. Ini sudah tentu tulang, otot, organ, dan sistem yang kompleks badan yang boleh dilihat dan dikaji. Untuk mengatakan kita memberi perhatian kepada badan ini tidak bermakna kita mempunyai sikap yang sihat ke arah itu. Sebaliknya pendekatan kami kepada badan fizikal dengan mudah boleh digambarkan sebagai neurotik. Kita cenderung untuk menjadi sama ada berat badan berlebihan atau kurang berat badan, patut super atau benar-benar layak. Kita sebagai masyarakat yang taksub dengan cara kita melihat dan lagi seolah-olah ada perkara-perkara yang sangat sedikit untuk kesihatan kita. Apabila kita memberi tumpuan khusus kepada badan fizikal dengan melibatkan diri dalam rintangan standard dan latihan kardio, mengabaikan badan bertenaga dan kesedaran, kita boleh menjadi fleksibel dalam badan fizikal kita dan juga fundamentalis dalam pemikiran kita. Tenaga tidak dapat mengalir melalui otot terhad ketat sehingga sakit di bahagian otot dan sendi adalah perkara biasa dan kecederaan berlaku.

Jika saya haus saya fikir, "Angkat bahawa segelas air." Ini menyebabkan neuron kepada api di dalam otak saya yang menghantar isyarat melalui Sistem Saraf Pusat saya dan kepada lengan saya menyebabkan otot untuk bergerak, dan saya mengambil segelas air. The Daoists purba yang dikenali sebagai tenaga ini yang menjiwai otot kita qi. Ahli sains hari ini memanggilnya bioelectricity. Terdapat satu sistem meridian atau talian tenaga atau qi yang merentasi badan-badan fizikal kita. Ini bersama-sama dengan tiga pusat tenaga yang dipanggil dan Tiens dan pelbagai rongga atau mata membentuk versi Cina badan bertenaga. Di India terdapat sistem yang hampir sama. Garis tenaga dipanggil Nadis, qi adalah Vedas, dan chakra adalah bersamaan kasar daripada dan Tiens dan kaviti. Dalam kedua-dua tradisi badan kita dikelilingi oleh tenaga yang dipanggil Wei Qi atau Guardian Qi di China dan Badan Halus atau Aura dalam sistem India. Ini meridian mengedarkan qi ke seluruh badan dan juga sebagai makanan qi ke organ-organ.

Tersumbat boleh membangunkan dalam badan bertenaga apabila kita mengabaikannya. Apabila qi disekat ia mengumpulkan dan menjadi bertakung sama seperti air tidak apabila ia tidak boleh bergerak. Ini boleh menyebabkan sesetengah organ dibanjiri dengan qi yang akan "membakar mereka keluar" manakala organ-organ lain yang kebuluran qi. Tersumbat dalam sistem meridian juga akan menyebabkan sakit di badan fizikal. Apabila kita berada dalam kesakitan atau kesihatan yang kurang baik pemikiran kita boleh menjadi sangat sempit dan batin yang diarahkan.

Akhirnya badan kesedaran terdiri daripada minda kita. Minda adalah alat yang bertujuan untuk memindahkan maklumat dari badan fizikal (deria) untuk diri kita yang sebenar. Jiwa, Buddhanature, atau apa sahaja tradisi anda panggilan yang sebahagian daripada kita. Masalahnya ialah fikiran mula terbentuk pendapat mengenai apa yang ia lihat. Ia suka ini tetapi membenci itu. Lelaki yang kelihatan berbahaya, seorang wanita yang seolah-olah bagus. Semua pemikiran ini, sama ada mereka adalah apa yang kita akan memanggil negatif atau positif, mula awan visi kami. Kami tidak dapat melihat dengan jelas apabila minda kita sentiasa berfikir dan melompat dari satu perkara ke depan. Jika pemikiran kita tidak jelas, kita tidak boleh mengarahkan qi ke kawasan yang kami perlukan untuk menjadi.

Satu lagi tabiat malang fikiran membangun adalah untuk hidup pada masa lalu atau masa depan. Menyesali apa yang berlaku semalam atau bimbang tentang apa yang akan berlaku pada masa akan datang menyebabkan banyak tekanan yang akan memberi kesan buruk kepada tubuh fizikal.

Jadi ia adalah mudah untuk melihat bagaimana ketiga-tiga badan ini saling berkait. Masalah dengan siapa yang akan mempunyai kesan buruk pada dua yang lain, semasa bekerja untuk membawa satu ke dalam kira-kira akan membantu membawa orang lain ke dalam kira-kira juga. Sudah tentu dengan membawa ketiga-tiga ke dalam kira-kira, kita membawa segala kemampuan kita ke dalam kira-kira, yang merupakan tujuan kita dalam hidup ini.

Beberapa latihan kekuatan untuk badan, qigong, fleksibiliti dan mobiliti fizikal senaman untuk badan bertenaga, dan meditasi untuk badan kesedaran, apabila diamalkan dalam program yang seimbang dan berfikiran baik akan membawa kita ke tempat itu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar