Rabu, 04 November 2015

Mengawal Kelemumur di Winters

Mengawal Kelemumur di Winters

Jika anda mempunyai masalah berterusan kelemumur, kemungkinan besar, ia akan meningkat semasa musim sejuk. Hari-hari yang sejuk dan berangin cenderung untuk membuat kulit kepala lebih kering, bersisik dan gatal. Ia adalah disebabkan kerana penggunaan berterusan topi dan wul. Semasa musim sejuk yang terdapat kering, udara sejuk di luar dan panas, udara kering di dalam. Ia memburukkan masalah seperti topi bulu dan topi menyekat peredaran udara pada kulit kepala, yang membina minyak yang berlebihan pada kulit.

Tips untuk mengawal kelemumur

Gunakan pelembap kerana ia mengembalikan kelembapan kembali ke udara. Ia adalah alat yang dapat mengeluarkan pancaran wap atau air wap untuk meningkatkan kelembapan di udara. Ia membantu dalam mencegah kelemumur semasa musim sejuk.
Menggunakan topi dan tudung bulu terhadap udara sejuk juga merupakan salah satu sebab-sebab masalah kelemumur semasa musim sejuk. Untuk mengelakkan kelemumur topi penggunaan serat, gentian membolehkan udara mengalir ke atas kulit kepala. Basuh topi dan tudung dengan detergen ringan. Bahan cuci yang keras juga menyebabkan kelemumur.
Penggunaan penyembur rambut yang teruk atau gel harus dielakkan kerana ia boleh menyebabkan kerengsaan pada kulit kepala yang membawa kepada kelemumur.
Jika anda mempunyai masalah yang berterusan kelemumur, pilih syampu yang sesuai.
Pastikan anda mencuci rambut anda dengan kerap.
Makan makanan yang seimbang, iaitu utuh daripada zink, vitamin B dan E dan Omega 3 asid lemak, dan mengelakkan berlebihan yis dan gula.
Rawatan rumah untuk mengawal kelemumur

Gunakan minyak zaitun kerana ia merupakan pelembap semula jadi dan ejen pembersihan. Minyak zaitun suam boleh digunakan untuk merawat kelemumur.
Gunakan gel aloe vera untuk menghilangkan kelemumur. Biarkan selama 15 minit. Ia adalah ubat rumah yang menjelaskan dan pembaikan rosak kulit kepala.
India Lilac (Azadirachta indica) Daun ini juga berguna sebagai agen pembersihan semula jadi. Mereka juga terkenal dengan ciri-ciri antiseptik dan bantuan dalam basuh off kelemumur.
Basuh rambut anda dengan air panas dan bukannya air sejuk. Ia membantu dalam peredaran darah melalui kulit kepala dan dengan itu membantu dalam mencegah kelemumur.
Ular labu juga bermanfaat untuk merawat kelemumur. Jus ular labu perlu disapu pada kulit kepala dan kemudian dibersihkan.
Urut minyak panas dianggap bermanfaat untuk merawat kelemumur. Luke urut minyak panas dengan minyak badam, minyak kelapa atau minyak zaitun membantu mengawal kelemumur dan juga menghapuskan.
Bawang juga bermanfaat untuk merawat kelemumur. Pes bawang hendaklah digunakan pada kulit kepala dan kemudian dibasuh air suam. Untuk mengeluarkan bau bawang dari rambut, anda boleh memohon jus lemon kemudian.
Rendam benih halba di dalam air selama semalaman kemudian campurkan ia dengan minyak suam. Sapukan pada kulit kepala selama 2 hingga 3 jam kemudian basuh ia. Ini juga merupakan teknik yang berkesan untuk menghilangkan kelemumur.
Ini adalah beberapa tips dan rawatan untuk mengubati kelemumur. Kelemumur dibentuk oleh kulit mati kulit kepala. Semua orang perlu lakukan adalah menjaga kulit kepala bersih melalui ini amaran kecil dan makan yang sihat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar