Rabu, 04 November 2015

Rawatan Kanser Alternatif (Pemulihan Asli) - Sekiranya Mereka Dipertimbangkan?

Rawatan Kanser Alternatif (Pemulihan Asli) - Sekiranya Mereka Dipertimbangkan?

Perbezaan antara rawatan moden konvensional dan rawatan alternatif adalah bahawa, (a) rawatan moden yang "terbukti" selamat (terbukti secara saintifik dalam sempadan pemahaman sains tentang apa yang selamat adalah), dan (b) rawatan alternatif adalah hanya "mengambil alih" untuk selamat kerana mereka biasanya tidak mempunyai bukti saintifik fakta untuk sandaran tuntutan mereka (tuntutan biasanya bergantung kepada bukti menunjukkan dari masa ke masa [tidak saintifik] mendengar-katakan, dan mitos).

Kaedah alternatif itu termasuk: homeopati [dicipta pada tahun 1796 oleh Samuel Hahnemann), makanan tambahan Essiac (campuran herba dipercayai mengandungi burdock, perkelahian India, warna merah bata domba, kulit elm yang licin, selada air, thistle diberkati, semanggi merah, dan rumpai laut [disebut-sebut antara tahun 1920-an hingga 1970-an oleh seorang jururawat Kanada), herba yang lain, benih, dan buah-buahan, dan lain-lain yang telah digunakan untuk beribu-ribu tahun untuk merawat penyakit, dan lebih baru-baru ini untuk merawat kanser.

Malah "bikarbonat soda" multi-universal (baking soda) yang juga agak mahir pembersihan tandas di kalangan banyak perkara lain yang berguna telah disebut-sebut sebagai ubat kanser. Semua ini rawatan alternatif seolah-olah mempunyai teori mereka di belakang mereka tentang mengapa ia digunakan dan apa yang mereka boleh digunakan untuk, dan dengan banyak sebenarnya telah menunjukkan jumlah tertentu keupayaan untuk menyembuhkan selama ini (sandaran oleh saksi yang boleh dipercayai [ pesakit biasanya sembuh]).

Adakah alternatif ubat semula jadi dianggap selamat untuk digunakan untuk merawat kanser?

Sama ada rawatan alternatif untuk kanser sebenarnya selamat untuk digunakan atau tidak, benar-benar akan bergantung kepada beberapa faktor. Contohnya: (a) Siapakah sebenarnya mencadangkannya? (contohnya. hanya Homeopath perlu mengesyorkan rawatan homeopati), (b) Apakah sejarah masa lalu yang rawatan itu ada? (ia mungkin bahawa klinik tertentu mempunyai sejarah pesakit sembuh), dan (c) Adakah terdapat apa-apa bukti untuk menunjukkan bahawa rawatan alternatif tertentu sebenarnya berbahaya? (jika tidak, tidak bermakna bahawa ia selamat sama ada), dan lain-lain

Ia adalah satu fakta (walaupun tidak fakta sains [fakta berdasarkan sejarah pesakit sembuh]), yang banyak rawatan kanser alternatif lakukan sebenarnya sama ada penawar, atau sekurang-kurangnya pergi dalam beberapa cara untuk membantu menyembuhkan kanser yang berbeza. Walau bagaimanapun, bertentangan dengan kepercayaan popular bahawa semua rawatan alternatif tidak berbahaya; beberapa sebenarnya boleh menawarkan beberapa kesan sampingan apabila tidak digunakan dengan cara yang betul (paling bagaimanapun cenderung untuk menawarkan sifar kesan sampingan dan menawarkan hasil yang positif tertentu apabila digunakan dengan betul).

Siapa yang patut mempertimbangkan untuk menggunakan alternatif ubat semula jadi untuk merawat kanser?

Rawatan kanser alternatif boleh digunakan dalam dua cara yang berbeza, (a) sebagai rawatan yang berdiri sendiri, atau (b) sebagai pujian kepada rawatan yang lebih konvensional. Dengan kedua menjadi lebih dan lebih biasa (ubat semula jadi yang digunakan bersama ubat-ubatan moden yang lebih hari ini). Walau bagaimanapun, terdapat faktor-faktor tertentu yang penting yang perlu dipertimbangkan terlebih dahulu sebelum menggunakan apa-apa rawatan alternatif.

1. Mempunyai "X" perubatan moden telah berjaya dalam rawatan sesuatu jenis kanser (khusus untuk kanser pesakit itu)?

2. Adakah "X" moden perubatan tawaran terlalu banyak jahat kesan sampingan?

3. Apakah "X" perubatan alternatif benar-benar alternatif yang berdaya maju?

4. Adakah semua yang lain gagal dan kini terdapat sedikit meninggalkan kehilangan?

5. Sesetengah orang mungkin hanya tidak percaya dalam penggunaan ubat-ubatan moden.

Kesimpulan - Walaupun ia mungkin sukar untuk memahami (jika ada pemahaman) tentang bagaimana ubat-ubatan alternatif benar-benar bekerja, penggunaan mereka nampaknya tidak menjadi semakin lebih popular. Ini mungkin disebabkan oleh hakikat bahawa tidak semua ubat-ubatan moden telah-sehingga jangkaan ramai penggunanya. Walaupun dalam perbandingan, rawatan alternatif telah mula menunjukkan sikap yang positif yang ketara untuk melakukan apa yang terbaik untuk pesakit (jika hanya dengan cara yang lebih halus).

Memandangkan rawatan alternatif untuk membantu mengubati kanser adalah lebih kepada keputusan peribadi, dan sesuatu yang tidak boleh dipandang ringan. Apa-apa keputusan harus merangkumi rundingan dengan pihak yang berkaitan dekat dengan pasukan rawatan pesakit. Walau bagaimanapun, perkataan terakhir, dan keputusan akhir perlu diambil oleh pesakit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar