Rabu, 04 November 2015

Pengenalan Ringkas Perubatan Tradisional Cina (TCM)

Pengenalan Ringkas Perubatan Tradisional Cina (TCM)

Perubatan Tradisional Cina (TCM) hanya setua sejarah yang panjang di negara ini, dan mempunyai hubungan yang rapat dengan falsafah menyeluruh China purba. Ia berpendapat bahawa badan manusia adalah suatu alam kecil dengan satu set dekat berkaitan sistem kecil yang lengkap dan canggih. Sistem tersebut biasanya bekerja secara harmoni untuk mengekalkan fungsi normal tubuh manusia. Dan jika sistem tidak berfungsi secara normal, badan mendapat sakit. TCM adalah khusus untuk membantu keseimbangan badan manusia dan menggesa sistem penyembuhan badan untuk menjalankan tugasnya. Jika baki dipulihkan, lelaki itu sembuh.

TCM seolah-olah misteri, maka apa yang teori asas TCM? Terdapat terutamanya lima teori - Yin dan Yang, lima elemen, bagaimana untuk mengarahkan kekuatan seseorang, Zangfu (organ dalaman badan), dan saluran.

Apakah Yin dan Yang? Mereka boleh ditafsirkan sebagai feminin dan maskulin di seluruh alam. Adalah dipercayai bahawa keseimbangan relatif Yin dan Yang berfungsi sebagai asas untuk mengekalkan saham aktif normal tubuh manusia. Jika baki itu telah diganggu, beberapa penyakit datang. Kemudian TCM akan cuba untuk mengembalikan keseimbangan dan membantu badan kembali normal dan sihat.

Apakah lima elemen? Mereka adalah emas, kayu, air, api dan bumi. Setiap satu daripada lima elemen dilihat mempunyai satu siri surat-menyurat berkaitan kedua-dua dunia asli dan tubuh badan manusia. TCM menggunakan sistem yang jika hubungan dalaman antara lima elemen untuk memahami bagaimana pelbagai proses sokongan badan dan mengawal satu sama lain.

Biasanya ada empat langkah yang doktor TCM diambil untuk diagnosis penyakit: Pemerhatian, Auscultation dan Olfaction, soal siasat, Feeling Pulse dan pemberian markah.

Pemerhatian

Untuk melihat, ia dipercayai bahawa rupa luaran rakyat adalah berkait rapat dengan organ-organ dalaman mereka. Jika ada sesuatu yang salah dengan organ-organ dalaman, perubahan tersebut akan dapat dilihat dalam ungkapan-ungkapan dan penampilan mereka.

Auscultation dan Olfaction

Dengan kaedah auscultation dan olfaction, doktor cuba untuk mendiagnosis penyakit ini dengan mendengar bunyi pesakit dan berbau bau najis yang dikeluarkan oleh tubuh manusia.

Soal siasat

Oleh soal siasat, doktor akan berbincang dengan pesakit atau seseorang yang tahu penyakit untuk mendapatkan maklumat tentang bagaimana penyakit ini berlaku, bagaimana ia berkembang, tanda-tanda semasa dan bagaimana ia dirawat.

Rasa nadi dan pemberian markah

Doktor menggunakan kaedah perasaan nadi dan rabaan dengan menyentuh atau menekan nadi pesakit. Adalah dipercayai bahawa perubahan dalam badan dicerminkan oleh perubahan aktiviti nadi.

Ketahui lebih lanjut mengenai Perubatan Tradisional Cina (TCM)

Menurut perbezaan antara Perubatan Tradisional Cina dan Perubatan Barat, pesakit dicadangkan untuk mendapatkan rawatan Perubatan Barat untuk penyakit akut dan menggunakan TCM untuk masalah jangka panjang seperti insomnia, dyscrasia endokrin, penyakit rambut, penyakit kulit ... jika anda mempunyai penyakit itu dan berada di China, mengapa tidak mencuba doktor TCM? Tongren Hospital Beijing - pengeluar terbesar di China perubatan tradisional Cina juga mempunyai cawangan di London, Australia, Thailand dan negara-negara lain. Atau anda boleh belajar sejarah TCM lebih dan budaya dalam Perubatan Muzium Cina Hu Qinyu Farmasi di Hangzhou.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar